Frequently Asked Questions

Wat is ESP en hoe werkt het?

ESP staat voor Elektronisch Stabiliteits Programma.
Met behulp van ESP wordt de controle over de wagen in rijdynamische grenssituaties verhoogd, zoals bij snel door bochten rijden of bij een uitwijkmanoeuvre Het ESP zorgt ervoor dat de auto zelfs in extreme situaties stabiel blijft. Door gericht wielen af te remmen en het motorvermogen te reduceren wordt de auto gecorrigeerd.
Met behulp van de stuurinslag en de snelheid van de wagen, wordt de door de bestuurder gewenste richting bepaald en voortdurend met het werkelijke gedrag van de wagen vergeleken. Bij afwijkingen, bijvoorbeeld wanneer de wagen begint te slippen, wordt het betreffende wiel automatisch afgeremd.
De wagen wordt door de krachten die werken bij het afremmen, weer gestabiliseerd.
Bij overstuur vindt de remingreep vooral bij het voorwiel in de buitenbocht plaats, bij onderstuur bij het achterwiel in de binnenbocht.

Wat is ABS en hoe werkt het ?

Het Anti Blokkeer Systeem voorkomt het blokkeren van wielen tijdens het remmen. ABS levert een belangrijke bijdrage aan de actieve veiligheid van de wagen.
De ABS-computer herkent het blokkeren van de wielen.
De wieltoerentalsensoren meten de snelheid van de afzonderlijke wielen. Hieruit berekent het regelapparaat de momentele snelheid van het voertuig. Door tijdens het remmen de wielsnelheden met elkaar te vergelijken kan een blokkeerneiging van een of meerdere wielen worden herkend. De remregeling wordt dan overgenomen door het ABS-systeem en van het blokkerende wiel wordt vervolgens de remdruk verlaagd. U kunt dat ervaren middels een bobberend / pulserend gevoel in het rempedaal tijdens de ABS-regeling.

Hoe werkt een airbag ?

Het airbagsysteem is geen vervanging van de veiligheidsgordel, maar maakt deel uit van het totale veiligheidsconcept van de wagen. Het airbagsysteem bestaat in principe uit:
- een elektronische aanstuur- en controle-voorziening (regelapparaat)
- airbags ( voor-, en/of zij- en/of hoofd-airbags )
- een controlelampje in het dashboard.
De paraatheid van het airbagsysteem wordt elektronisch gecontroleerd. Elke keer wanneer het contact wordt ingeschakeld, gaat het airbagcontrolelampje enkele seconden branden (zelfdiagnose). Het complete airbagsysteem is een elektronisch systeem. Diverse componenten staan in verbinding via kabels en stekerverbindingen met het airbagregelapparaat. In het regelapparaat zijn opgenomen elektronische vertragingsopnemer, microprocessor etc. Het airbagsysteem is zo geconstrueerd dat bij zware frontale botsingen, afhankelijk van de hoek van aanrijding, bestuurders- en bijrijdersairbag worden geactiveerd. In bijzondere situaties kunnen zowel de voor- als ook de hoofd- en zij-airbags worden geactiveerd. Bij een botsing zal de gordel voor een groot deel de bewegingsenergie van de inzittenden absorberen, waarbij de airbag(s) het hoofd en bovenlichaam tegen een mogelijke botsing met het interieur beschermt.

Wat is een climatronic ?

Een climatronic is een toestel dat automatisch de binnentemperatuur van het voertuig regelt nadat u deze hebt ingesteld. Climatronic heeft een automatische thermostatische regelbaarheid. Tevens past de Climatronic de koeling automatisch aan aan de instraling van de zon.